Travel

12 uur in Xiamen, China + Outfit

Begin mei stapte ik samen met Romy (Muchable) het vliegtuig in onderweg naar Zuid-Korea. Voordat we in Seoul zouden aankomen, moesten we wel even overstappen in Xiamen (China). Die overstap duurde helaas wel zo’n twaalf uur, oeps. We hebben de dag goed benut! Lees vooral verder om te kijken wat we gedaan hebben + mijn travel outfit.

Hallo Xiamen!

Om ervoor te zorgen dat we het vliegveld af mochten, hadden we een speciaal 72-uurs visum nodig. Deze kregen we gelukkig zonder problemen op het vliegveld. Alleen was het wel moeilijk om erachter te komen hoe we eraan konden komen… Niemand sprak namelijk Engels. Maar het bleek dat je gewoon die stempel kreeg wanneer je door de imigratie daar ging.

Op het vliegveld waren wij nog redelijk enthousiast, maar helaas bleek Xiamen/China niet echt voor ons weggelegd. Het begon er natuurlijk al mee dat vrijwel niemand Engels sprak en dan kunnen wij natuurlijk pech gehad hebben… Maar dan hadden we wel héél veel pech.

Vanaf het vliegveld een taxi vinden naar onze eerste bestemming (een tempel) was gelukkig makkelijk. We hadden thuis al onze bestemmingen in het Chinees uitgeprint en de taxi had een kosten metertje.

Nanputuo tempel

Onze eerste stop was deze boeddhistische tempel midden tussen de grote gebouwen. De tempel was best groot en omringd door andere prachtige gebouwen, een grote vijver en een heleboel mensen. Tot mijn grote spijt moet ik trouwens mededelen dat ik niet heel veel foto’s heb, aangezien ik alles op mijn harde schijf gezet heb en deze kapot is gegaan. Je moet het daarom doen met foto’s die ik op mijn mobiel heb staan, haha. Meer foto’s van bij de tempel heb ik dan ook niet… Romy heeft gelukkig wel haar foto’s en kun je in dit artikel van haar bekijken.

Bij de tempel waren Romy en ik trouwens de enige Westerse (of in ieder geval witte) mensen. Normaal gesproken maken wij op vakantie regelmatig mee dat mensen met ons op de foto willen, dus van tevoren hadden we een soort van ‘weddenschap’ over hoe vaak we op de foto zouden moeten bij de tempel. Uiteindelijk zaten we er beiden enorm naast… Nul keer namelijk! Wel maakten veel mensen stiekem foto’s van ons, dat is weer wat minder prettig.

Botanische tuin

Vervolgens pakten we de bus naar een botanische tuin. Dat ging wat minder soepel dan gehoopt. In eerste instantie probeerden we namelijk een taxi te pakken, maar deze wilden maar niet voor ons stoppen. Dan maar met de bus… Na enkele pogingen en verkeerde bussen was het ons eindelijk gelukt en kwamen we bij de tuin aan. Hoogtijd om de natuur te verkennen!

Een vrouw bood ons aan om de koffer in een soort lobby te zetten zodat we gemakkelijker door de tuin konden lopen, maar aangezien we in de handbagage juist de meest kostbare spullen gestopt hadden vonden we dat geen prettig idee. Echter hadden we het wel enorm onderschat om met de koffer op pad te gaan. Er waren namelijk enorm veel trappen, haha. We besloten om de beurt rond te lopen, maar hebben hierdoor wel een groot deel van de tuin niet gezien. Dat kwam trouwens ook door het weer (mega mega warm!) en het feit dat we inmiddels wel erg moe waren.

Chello Life | Coffee street

Onze volgende stop was Coffe Street, een straatje vol koffie tentjes geïnsireerd op het Westen. Hier zijn we trouwens terechtgekomen door een meneer van de parkeerplaats die (volgens ons) geen echte taxi was, maar ons voor een bepaald bedrag wel hier naartoe wilde brengen. Aangezien het voor ons for some reason nog steeds onmogelijk was om een taxi te fixen stapten we maar in. Eenmaal bij Coffee Street besloten wij een stukje taart te eten bij Chello Life. Helaas viel deze erg tegen en was ik stiekem een beetje teleurgesteld.

Na een heftige dag vol gefaalde taxi acties en een enorm brandende zon was het tijd om weer naar het vliegveld te gaan. Wederom hadden we taxi problemen, maar werden we op een nog verrassendere manier uit de brand geholpen dan hiervoor. We stonden namelijk op een kruispunt weer een poging te wagen een taxi aan te houden, toen er uit het niets een gewone auto stopte met de vraag waar wij naartoe wilden. Omdat we weer niet veel keus hadden stapten we in. Alles ging goed en we kwamen mooi op tijd op het vliegveld aan.

Doe jij weleens iets tijdens een overstap?